Inicijative društvene i solidarne ekonomije pružaju važnu podršku društvenim promjenama te značajno doprinose otpornosti i održivosti lokalnih zajednica. Europskim monitorom društvenih poduzeća za 2023.-2024. godinu, dvogodišnjoj studiji izrađenoj od Euclid mreže koja je istraživala djelovanja 1807 društvenih poduzeća, pružaju se važni uvidi u njihove karakteristike, izazove i prilike u 30 europskih zemalja.
Istraživanje je pokazalo da s obzirom na prethodna razdoblja, društveno poduzetništvo nastavlja rasti, ali se pritom suočava s brojnim izazovima, uključujući financijsku održivost, mjerenje utjecaja i širu podršku.
Karakteristike društvenih poduzeća u Europi
Društvena poduzeća u Europi aktivna su u različitim područjima koja najčešće uključuju zdravstvo, obrazovanje i socijalnu skrb. Oko 72,00% društvenih poduzeća posluje na lokalnoj ili nacionalnoj razini, dok 29,80% ima međunarodni doseg. Prosječna starost društvenih poduzeća je 10 godina, što ukazuje na njihov stabilan rast dok je velika većina društvenih poduzeća, njih 87,10%, koristila inovacije u svojim poslovnim praksama.
Istraživanje je pokazalo da društvena poduzeća u Europi imaju visoki stupanj uključivosti te su žene zastupljene na svim upravljačkim razinama dok polovica društvenih poduzeća ima volontere, čime se dodatno doprinosi angažmanu lokalne zajednice u njihovom radu. Također, 43,50% društvenih poduzeća zapošljava osobe s invaliditetom, čime potiču inkluzivnost i raznolikost na radnom mjestu, a predviđa se da će 44,80% društvenih poduzeća povećati broj zaposlenika u budućnosti, što ukazuje na pozitivan trend u zapošljavanju.
Društvena poduzeća imaju jasnu predanost društvenim i ekološkim ciljevima te njih 71,60% ima za ciljnu skupinu djecu i mlade dok 79,80% djeluje u skladu s načelima održivog razvoja i primjenjuje principe kružne ekonomije, a najveći broj aktivnosti društvenih poduzeća povezan je s 3. Ciljem održivog razvoja UN-a koji se odnosi na zdravlje i dobrobit.
Međutim, iako društvena poduzeća ulažu značajne napore u mjerenje svog društvenog utjecaja, mnogi se suočavaju s izazovima u ovom području. 62,20% društvenih poduzeća mjeri svoj utjecaj, ali samo 18,80% smatra da ima visoku razinu stručnosti za učinkovito upravljanje mjerenjem utjecaja.
Financijska stabilnost i održivost ostaju ključni izazov. Iako je 51,80% društvenih poduzeća imalo povećanje prihoda u posljednjih 12 mjeseci, njih 30,20% bila su profitabilna. No, s druge strane, 80,70% društvenih poduzeća reinvestira svoj profit u društvene inicijative, pokazujući njihovu predanost stvaranju pozitivnih društvenih promjena.
Istraživanje je također pokazalo da se društvena poduzeća suočavaju s regulatornim i političkim izazovima. Oko 69,80% društvenih poduzeća smatra da podrška javnog sektora društvenom poduzetništvu nije dovoljna. Ključne prepreke uključuju nedostatak javne financijske podrške, složeno javno financiranje i slabu zagovaračku prisutnost društvenih poduzeća.
Konačno, društvena poduzeća smatraju da bi postojanje specifičnog pravnog statusa za društvena poduzeća unaprijedilo njihov rad. Prema izvještaju, 49,90% društvenih poduzeća smatra da bi poseban pravni oblik bio koristan za poboljšanje njihovih poslovnih praksi, a trenutna ocjena operativnog i potpornog ekosustava iznosi 39,2/100, što pokazuje da postoji značajan prostor za poboljšanje u regulatornom okruženju.
Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva, u okviru projekta 3P4SSE - Javno-privatno partnerstvo za društvenu i solidarnu ekonomiju, koji se provodi u sklopu operativnog programa Interreg Središnja Europa, zajedno s uključenim projektnim partnerima, provodi aktivnosti usmjerene na stvaranje zajedničke strategije i akcijskog plana za daljnji razvoj društvene i solidarne ekonomije. Ovaj projekt također razvija nova rješenja za buduće izazove u tom području, koja su jasno prikazana u istraživanju koja predstavlja odličnu podlogu za formulaciju daljnjih projektnih aktivnosti.